شمعه ای از تاریخچه روابط ایران و آلمان

درفاصله بین دو جنگ جهانی اول و دوم، زمانی که رضاشاه پادشاه ایران شد، در آلمان جمهوری وایمار(حکومت سوسیال دموکرات) تشکیل شده بود این دولت علیرغم مرام مخالف با حکومت پهلوی، برای پایداری موفقیت خود در زمینه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با  ایران همکاری نمود. بدینگونه که حتی آلمان نفت خود را از شرکت نفت ایران-انگلیس مهیا کرد و از نظر کشتیرانی در آن زمان دولت آلمان خط کشتیرانی هامبورک –ایران ایجاد شد. و یک شرکت آلمانی بنام یونکوز محصولات پستی را از طریق باکو تا انزلی و تهران نقل و انتقال می داد. وحتی در این دوران بود که کشور آلمان در بخش نظامی در زمینه (کارخانه) اسلحه ومهمات سازی با ایران همکاری نمود.

1-درتاریخ 28 بهمن 1307 کشورآلمان سه  موافقتنامه : عهدنامه دوستی، قرارداد اقامت، توافق نامه گمرکی و بازرگانی امضائ نمود.

2 –در گذشته به لحاظ سنخیت نژاد آریایی (ایران-آلمان) کشورایران مورد توجه حکومت آلمان قرارگرفت و بدینگونه بود که از سوی آلمانی ها ، حس آریایی دوستی نسبت به ایران تشدید شد. و این امر سبب شد که آلمان به دولت ایران امتیازاتی قائل شود مانند قوانین نورنبرگ ، ازدواج آلمانی ها با ایرانی ها (یااعتقاد به اینکه خون خالص آریایی درکالبد دارند)،راآزاد نمودند.

درزمینه تجارت آلمان درسال 1940 به رتبه اول، در تجارت خارجی ایران نائل آمد. وحتی باشروع جنگ جهانی دوم در آن زمان قریب به 1200 آلمانی در ایران مشغول به کارتجارت بماند.

 

در زمان حکومت جمهوری اسلامی ایران

2-همزمان با شروع جنگ ایران و عراق کشورآلمان اعلام بی طرفی نمود

3-پس از خاتمه جنگ درسال 1369 شمسی برقراری روابط آلمان ایران تقریبا منظم بود. ونکته قابل توجه درسال1373 که وضعیت اقتصادی ایران بحرانی شده بود کشور آلمان در طی مطالبات خود از ایران اقدام به مهلت مناسب برای بازپرداخت نمود.

3-آلمان در سال 2001 بعد از ایتالیا بزرگترین صادرکننده و واردکننده محصولات مانند فرش،پسته و نفت بوده است.

4-در دوره دولت یازدهم آقای روحانی همزمان با توافق برجام (میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک) معاون صدراعظم آلمان در راس هیاتی بلند پایه به ایران سفرکرد و مقامات بلند پایه ایران دیدارکردند.

ودراین دوران است درزمینه گردشگری ایران ،آلمان تمهیداتی برای سفر در موارد گردشگری برای شهروندان خود به ایران ایجاد نموده است.

رتبه: 4.8 از 966 رأی