فرق دیه و ارش

فرق دیه و ارش در چیست؟

دیه، معمولا جبران خسارات بدنی با پرداخت دیه یا ارش است اما نوع و میزان خسارت دیه درقانون مشخص است، ولی میزان خسارت ارش در قانون مشخص نیست . (فرق دیه و ارش)

به عنوان مثال در قانون جبران خسارت قطع شدن یک دست نصف یک دیه کامل است ولی دیه پاره شدن یک تار عصبی در دست در قانون اعلام نشده که در خصوص جبران این نوع خسارت قاضی دادگاه به نظریه کارشناسی پزشکی قانونی متمسک می شود و پزشکی قانونی معمولا این خسارت را با درصدی از دیه عضوی بیان میکند و ماده 14 قانون مجازات اسلامی دیه را بدینگونه تعریف کرده است : دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است، به عنوان مثال:  دیه قتل غیرعمد

ارش، مطابق ماده 367 قانون مجازات اسلامی  که مشعر است : هر جنایتی که بر عضو کسی وارد شود و شرعا مقدار خاصی به عنوان دیه برای آن تعیین نشده باشد جانی باید ارش بپردازد.

و در ماده 495 همین قانون آمده : در کلیه مواردی که به موجب مقررات این قانون ارش منظور می گردیده با در نظر گرفتن دیه کامل انسان و نوع وکیفیت جنایت، میزان خسارت وارده طبق نظر کارشناس تعیین می شود.

روش محاسبه مبلغ ارش:

شایان ذکر است که از منظر حقوق مدنی، ارش کسری است که صورت آن تفاوت قیمت صحیح و معیوب روز تقویم مال مورد معامله است و مخرج کسر قیمت صحیح روز تقویم می باشد. این کسر هرگاه ضرب در قیمت ثمن روز وقوع عقد شود ارش بدست می آید یعنی حاصل ضرب مزبور را اصطلاحا ارش می گویند.

هموطن گرامی چنانچه گرفتار حادثه و مجبور به پرداخت دیه شده اید و یا در موقعیتی قرار دارید که می خواهید دیه دریافت نمایید، توصیه می کنیم با وکیلی که مسلط به قوانین وصول دیات است ( وکیل دیه ) و تجربه خوبی در وکالت پرونده های مخصوص دیه دارد، صلاح و مشورت کنید تا جلوی ضررهای محتمل و پیش بینی نشده را بگیرید.

 
رتبه: 4.8 از 966 رأی