تصفیه ترکه اموال بلاوارث یا تصفیه ترکه اموال متوفی بدون وراث

تصفیه ترکه اموال بلاوارث یا تصفیه ترکه اموال متوفی بدون وراث

تصفیه ترکه اموال بلاوارث

ماده 86 قانون مدنی مقرر می دارد در صورت نبودن وارث امر ترکه متوفی راجع به حاکم است. پس از اینکه توسط مراجع انتظامی و یا سایر اشخاص اعلام فوت متوفی بلاوارث به اداره سرپرستی دادگاه عمومی گردید، با ثبت نام متوفی در دفتر بلاوارث نسبت به تشکیل پرونده بنام مرحوم یا مرحومه بلاوارث اقدام و چنانچه هویت متوفی معلوم نباشد، پرونده متوفی مجهول الهویه ثبت و تشکیل می گردد.

صرف اعلام متوفی بلاوارث و همین که وارث متوفی معلوم نباشد و اموال وی بلاتکلیف و در معرض حیف و میل قرار گیرد، اداره سرپرستی را مجاز به دخالت در این مورد نموده و در صورتی که کسانی ادعای وراثت داشته باشند با ارائه مدارک رسمی مانند شناسنامه های خود و متوفی می توانند مراجعه نمایند.

پس از اعلام فوت متوفی بلاوارث به دستور شعبه اموال بلاوارث به ضابط دادگستری اعلام می گردد که پیرامون چگونگی بلاوارث بودن متوفی تحقیق و جهت شناسایی وارث احتمالی متوفی از طریق کسبه و اهالی محل اقدامات لازم معمول و در صورتیکه متوفی بلاوارث باشد، توسط همان مراجع و یا در صورتیکه اموال وی چشمگیر و با ارزش باشد، نماینده ای از شعبه تعیین تا در خصوص میزان اموال و صورت برداری و سپردن اموال به شخص حافط اقدام و متذکر می گردد که اموال قیمتی شامل جواهرات، دفترچه های بانکی، طلاجات و وجوه نقد و .. را با ثبت مراتب تحویل انبار دهد، تا بلافاصله وجه نقد به حساب مربوط منظور و نسبت به نگهداری سایر اموال تا تعیین تکلیف اقدام نماید و در صورتیکه بین اموال، اموالی مانند مواد غذایی و فاسد شدنی باشد طبق نظر کارشناس از طریق مزایده به فروش رسیده و وجوه حاصل از فروش به حساب پرونده واریز خواهد شد.

پس از اقدامات به استناد فصل هشتم از باب پنجم قانون امور حسبی جهت تحریر ترکه و تعیین مدیر ترکه پرونده به دادگاه صالح ارسال تا پس از تحریر و تعیین مدیر ترکه پرونده به انضمام یک برگ صورتمجلس اعاده گردد تا مدیر ترکه به انجام وظایف قانونی خود تحت نظارت شعبه بپردازد.

وظیفه مدیر ترکه در خصوص تصفیه ترکه اموال بلاوارث

مدیر ترکه موظف است با نظارت اموال بلاوارث نسبت به تعیین تکلیف اموال و تصفیه ترکه اقدام نماید. اموال منقول را از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصله را به حالت مخصوص شعبه واریز و قبض مربوط را ضمیمه پرونده نماید.

در صورتیکه وارث متوفی شناخته شوند یعنی پس از ارائه دادنامه انحصار وراثت و احراز هویت وراث نسبت به تحویل اموال متوفی به آنان با تنظیم صورتجلسه اقدام و سپس پرونده مختومه را از آمار کسر می گردد و از این رو می بایست اموالی که دارای ارزش و قیمتی می باشند نظیر طلاجات و زیورآلات و اشیا عتیقه حتی الامکان در معرض حراج قرار نگیرند.

در مورد اموال غیرمنقول نظر خانه، باغ، آپارتمان ائم از عرصه اعیان طبق ماده 335 قانون امور حسبی اگر از تاریخ تحریر ترکه تا ده سال وراث متوفی معلوم شود، ترکه به او داده می شود و پس از گذشت مدت مذکور باقی مانده ترکه به خزانه دولت تسلیم می شود و ادعا حقی نسبت به ترکه از کسی به هر عنوان که باشد پذیرفته نیست. بنابراین می بایست تا ده سال نگهداری و از فروش اموال خودداری کرد و مدیر ترکه مسئولیت حفظ و نگهداری آنها را دارد.

در مورد اموال غیرمنقول مدیر ترکه می تواند نسبت به انجام تعمیرات و دادن اجازه با نظر کارشناس رسمی دادگستری و نظارت دادیار شعبه، اموال بلاوارث اقدام لازم را بعمل آورده و اجاره بهای دریافتی را همه ماه به حساب شعبه منظور و قبض را ضمیمه پرونده نماید.

نکته بسیار مهم و قابل توجه در خصوص تصفیه ترکه اموال بلاوارث

 مدیر ترکه حق ندارد هیچ اقدامی را بدون کسب موافقت شعبه اموال بلاصاحب و بلاوارث انجام دهد و وجوه حاصل از حراج اموال متوفی را باید بلافاصله پس از وصول به حساب بانکی اداره سرپرستی منظور نمایند.

 

 همانطور که مستحضر هستید مسائل مربوط به امور حسبی (ارث و میراث) از ظرافت و حساسیت های بالایی برخوردار است و هر گونه سهل انگاری یا عدم آگاهی از قوانین مربوط به امور حسبی، می تواند باعث عدم حصول نتیجه مطلوب شود، لذا توصیه می کنیم در چنین وضعیتی از اطلاعات و تجارب خوب وکیل در امور ارث بهره مند شوید.

 

 هموطنان عزیز برای کسب مشاوره تخصصی و ارتباط با وکیل ارث تهران با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

 021-22924799 –  (10 صبح تا 8 شب به وقت ایران)

 09121997102 (شماره همراه و واتساپ وکیل ارث تهران)

 

✅ مطلب تصفیه ترکه اموال بلاوارث نقل از: اعظم شفائی، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق مالی و اقتصادی، مدیر موسسه حقوقی، مجرب در رسیدگی پرونده های مربوط به امور حسبی با داشتن بیش از 22 سال تجربه در استان تهران | بهترین وکیل ارث تهرانوکیل انحصار وراثت تهران

سوالات متداول

  • آیا فردی می تواند وراث خود را از ارث محروم نماید؟
    از آنجاییکه مسئله ارث بعد از مرگ موضوعیت دارد، لذا شخص تا زمانی که زنده است چنین حقی را ندارد.
  • آیا جنین که زنده متولد شود و سپس فورا بمیرد ارث بر است؟
    بله، ولو اینکه یک گریه کند و بلافاصله بمیرد.
  • آیا فرزندخوانده ارث بر است؟
    خیر
  • آیا دادگاه صالح برای رسیدگی به ارث و وصیت دادگاه خانواده است؟
    خیر، دادگاه صالح به رسیدگی به ارث دادگاه عمومی حقوقی است.
  • آیا کسی بخاطر تحصیل ارثیه، مورث خود را بکشد، ارث می برد؟
    خیر
  • اگر کسی تمام اموال خود را به دیگری وصیت کند و بقیه وراث مازاد بر 1/3 را نپذیرند، تقسیم ارث چگونه انجام می شود؟
    ابتدا 1/3 از کل اموال جدا به موصی له می رسد و بقیه بین تمامی ورثه تقسیم می شود.
  • در خصوص ارث زوجه (زن) تقسیم ارثیه چگونه است؟
    وفق آخرین تصمیم گذاری قانونگذار، زوجه از تمامی اموال همسرش 1/8 به ارث می برد.
رتبه: 4.8 از 966 رأی