کلاهبرداری های مدرن و جرایم سایبری

با پیشرفت دنیای ارتباطات بخصوص ترویج ماهواره و اینترنتی های راه های تازه ای برای سود جویانی که قصد دارند بدون زحمت ره صد ساله را یک شبه طی کنند و پول دار شوند، شناخته شده است بطوری که از فروردین سال جدید (91) مرتب پلیس ایران به مردم هشدارمی دهد  کلاهبردارهای جدید را بشناسید به عنوان نمونه :

هشدار پلیس فتا به کاربران کافی نت  (10 اردیبهشت 91)

فردی در لرستان که با شگردهای خاصی اقدام به دستیابی اطلاعات حساب مشتریان می نمود و سپس از طریق کافی‌نت اقدام به جابجایی و انتقالات اینترنتی به حساب‌های مختلف می نموده دستگیر شد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ بهشتی رئیس پلیس فتا لرستان بیان داشت: پیرو چندین شکایت مبنی بر برداشت اینترنتی از حساب بانکی شهروندان، مأمورین بلافاصله تحقیقات خود را آغاز نموده و بدواً مشخص گردید که متهم یا متهمین با شگردهای خاصی اقدام به دستیابی اطلاعات حساب مشتریان نموده، سپس از طریق کافی‌نت اقدام به جابجایی و انتقالات اینترنتی به حساب‌های مختلف نموده است کارشناسان طی بررسی‌های فنی و تخصصی و رصد سایت‌های اینترنتی که متهم اقدام به خرید از آنها نموده بود، نهایتاً متهم را شناسایی و دستگیر نمودند.

متهم پس از رویت مدارک و ادله کافی به برداشت از حساب تعداد 11 نفر به ارزش تقریبی 100 میلیون ریال اعتراف نمود.معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا در خصوص این پرونده عنوان نمود: با توجه به این نکته که کلیه شکات به نوعی با یکی از دانشگاه‌های استان در ارتباط بوده‌اند، احتمال سرقت اطلاعات از طریق کافی‌نت‌ها ممکن می‌باشد.
لذا به هموطنان هشدار داده می‌شود که در هنگام استفاده از سیستم‌های کافی نت در هنگام ثبت نام و یا مواردی مشابه هیچ گاه رمز بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و اگر احتمال لو رفتن رمز خود را می‌دهید سریعاً رمز را تغییر داده و مراتب
را با پلیس فتا در میان گذارید.

هشدار پلیس فتا: مراقب ایمیل با مضمون برنده لاتاری باشید

10 اردیبهشت 1391 –  پلیس فضای تبادل اطلاعات با هشدار به کاربران اینترنتی تاکید کرد که کاربران مراقب ایمیل هایی با عناوین “شما برنده لاتاری شده اید” و یا “شما برنده خوش شانس این ماه هستید”، باشند.

پلیس فتا با اشاره به افزایش تعداد ایمیل هایی که به کاربران اینترنتی خبر برنده شدن در بخت آزمایی را می دهند، تاکید کرد که کاربران باید مراقب ایمیل هایی با عناوین “شما برنده لاتاری شده اید” و یا “شما برنده خوش شانس این ماه هستید” باشند.

براساس اعلام پلیس فتا، تعداد ایمیل هایی که به کاربران اینترنت به ویژه دارندگان ایمیل‌های یاهو و جی میل با پیغام های بیان شده ارسال می شود متاسفانه در حال زیاد شدن است و در این زمینه نیز گزارشات ارسالی به سایت پلیس فتا نشان دهنده این موضوع است که متاسفانه مردم آگاهی مناسب و کافی نسبت به چنین موضوعاتی را ندارند و اکثر درخواست‌های ثبت شده مبنی بر ارائه راهنمایی از پلیس فتا است.

براین اساس برنده شدن در لاتاری‌های خارجی مواردی هستند که ذهن هر کاربر اینترنتی را به خود مشغول کرده و افرادی که تمایل زیاد برای بدست آوردن مال زیاد و آسان را دارند به خود جذب کرده و این کاربران به دنبال بررسی
صحت اینگونه موارد هستند.

هشدار پلیس فتا به تمامی کاربران این است که در هنگام مواجهه با اینگونه موارد مراقب فریب این ایمیل‌ها باشند و خود را به مخاطره نیاندازند. برخی از اینگونه ایمیل‌ها اسپم و بسیاری از آنها برای کلاهبرداری به کاربران ارسال می شود و در اغلب موارد کاربری که پیغام برنده شدن برایش ارسال شده به سایت مورد اشاره در ایمیل حتی یک بار هم مراجعه نکرده است.

پلیس فتا با اشاره به اینکه قوانین موجود در فضای وب و معاملات الکترونیکی بین المللی بصورت کامل در ایران مورد قبول و اجرا نیستند تاکید کرد که حتی مواردی که شرکت های ارائه دهنده سرویسهای لاتاری دارای رتبه بین المللی هستند نیز اعتبار و ضمانت اجرایی برای انجام تعهداتشان در ایران را ندارند.

از این رو پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد تا در صورت مواجه شدن با اینگونه موارد به آنها پاسخ نداده و از ارسال اطلاعات شخصی خود در پاسخ به اینگونه موارد خودداری کنند.

ازدواج سایبری

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir فریب با عناوین مختلف از جمله ازدواج در محیط سایبری بسیار آسان است که علت اصلی آن پنهان ماندن هویت‌های واقعی است و افراد می‌توانند با مدارک جعلی و هویت دروغین در این سایت‌ها عضو شوند و خود را در قالب افرادی دیگر نشان دهند.

در همین راستا معاونت اجتماعی پلیس فتا بیان داشت: زنان و دختران بسیاری از طریق سایت‌های همسریابی فریب خورده و زمینه ورود آنها به مراکز خاص برای سوء استفاده از آنان فراهم شده است و امکان پیگیری در برخی موارد ممکن نیست، زیرا کلاهبرداران با مدارک جعلی عضو شده و در اکثر موارد در قوانین اولیه سایت عنوان شده است که آنها هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال افراد و مشخصات و رفتار و عملکردشان ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که بسیاری از این سایت‌ها کلاهبردار هستند بیان داشت: مسئله بعدی که می‌توان در مورد سایت‌های همسریابی عنوان کرد این نکته است که افراد زمانی که وارد این صفحات می‌شوند گزینه ثبت نام رایگان را مشاهده می‌کنند.
اما پس از ثبت نام به دلایل انواع عضویت، مبالغی ار آنها دریافت می‌شود تا بتوانید اطلاعات افراد دلخواه را مشاهده شود  وی  ادامه دارد: ممکن است بیشتر این اطلاعات ساختگی باشد و صرفاً جهت کلاهبرداری از افراد تهیه شده باشد لذا اخاذی از فرد به بهانه پخش تصاویر خصوصی رد و بدل شده و اطلاعات شخصی افراد می‌تواند یکی دیگر از تهدیدات این نوع سایت‌ها به حساب آیدمعاونت اجتماهی پلیس فتا به کاربران این گونه سایت‌ها توصیه کرد:

تا زمانی که ساماندهی، ثبت و مجوزهای لازم از سوی مسئولان مربوطه (وزارت ارشاد و ورزش و جوانان) اعلام نشده است از مراجعه به اینگونه سایت‌ها افراد پرهیز کنند.

هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری شبکه‌های ماهواره‌ای از طریق نظرسنجی‌

رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان گیلان ازشهروندان خواست، مراقب کلاهبرداری مسابقه پیامکی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان باشند.

سرهنگ ایرج محمدخانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برخی افراد سودجو و فرصت طلب با پرداخت پول به مدیران شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و تهیه چند خط تلفن همراه اعتباری مبادرت به برگزاری مسابقه پیامکی با طرح سؤالات بسیار ساده و آسان برای مثال موهای خود را با چی خشک می‌کنید؟ یا از چه هنرپیشه‌ای خوشتان می‌آید و… هم‌وطنان
را در مسابقه شرکت می‌دهند.

وی افزود: این اشخاص از این طریق پس از به دست آوردن شماره تلفن طعمه خود، در یک فرصت مناسب با آنان تماس گرفته با اعلام اینکه برنده جایزه مسابقه پیامکی شده‌اید از صاحب خط تلفن همراه می‌خواهند برای دریافت جایزه خود مبلغ ده یا بیست هزار توان به شماره حساب خاصی واریز کنند.

محمدخانی با بیان اینکه این افراد پس از رسیدن به هدف خاص خود، دیگر تماسی با شهروندان نگرفته و بدین طریق در یک بازه زمانی کوتاه، مبالغ زیادی را از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند ضمن هشدار به شهروندان در خصوص عدم اعتماد به شبکه های ماهواره‌ای از آنان خواست، به تماس‌هایی که اطلاعات حساس شهروندان، از جمله مشخصات اسمی و آدرس پستی را درخواست می کند، به هیچ عنوان اعتنایی نکنند و با حفظ هوشیاری لازم از بروز چنین جرایمی پیشگیری کنند.

هشدار پلیس فتا/مراقب تلفن‌های منشی‌دار خود باشید

فارس:پلیس فتا از شهروندان خواست تا از ذخیره کردن هرگونه پیام شخصی بر روی پیام‌گیر تلفن‌های ثابت خود جلوگیری کنند.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و حرکت سریع رو به جلوی آن، شاهد مزایای آن در زندگی روزمره هستیم اما متاسفانه این پیشرفت‌ها آسیب‌ها و معایبی را نیز با خود به همراه دارندکه شاید بارها شاهد آن بوده باشید.

یکی از این تکنولوژی‌ها که روزانه شاهد ورود تنوع زیادی در بازار عرضه آن هستیم، تلفن‌های ثابت است. شاید تعجب کردید و می‌پرسید که تلفن ثابت چگونه می‌تواند آسیب برساند.

در جواب باید بیان کرد که نسل جدید تلفن‌های ثابت دارای تکنولوژی ضبط صدا و یا در اصطلاح رایج دارای پیغام‌گیر هستند. در این سیستم‌ها برنامه‌ای تنظیم شده که شما در زمانی که در منزل حضور ندارید، می‌توانید از طریق یک تلفن دیگر با شماره منزل خود تماس گرفته و بعد از شنیدن صدای بوق کد تلفن خود را وارد و پس از برقراری ارتباط  قادر به شنیدن تماس‌های ضبط شده خود باشید.

متاسفانه بسیاری از هموطنان پس از خرید دستگاه‌های تلفن مجهز به سیستم منشی‌دار به دفترچه راهنمای آن توجهی ندارند و پیغام‌های شخصی و محرمانه و خصوصی خود را روی آن ذخیره می‌کنند و به این نکته دقت ندارند که در صورت عدم مراقبت صحیح از برخی تنظیمات می‌توانند شرایطی را برای سودجویان میسر سازند. تغییر ندادن رمز پیش فرض این گونه تلفن‌ها و توجه نکردن به این موضوع که اشخاص سودجو می‌توانند با وارد کردن این کد پیش فرض وارد سیستم شده و از آن بهره‌برداری کنند یک آسیب جدی است.

پلیس فتا ناجا در ادامه هشدار داد و گفت: هموطنان عزیز پیغام های حساس و محرمانه خود را تا حد امکان روی چنین تلفن‌هایی نگهداری نکنند و حتما پس از خرید و راه‌اندازی آن رمز پیش فرض را تغییر دهید

کلاهبرداری از داخل زندان
11/2/91

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری کلاهبرداران تلفنی که از داخل زندان هدایت می‌شدند خبر داد. حسین حسین‌زاده توضیح داد: اخیرا شیوه‌ای در بین مجرمان سابقه‌دار ابداع شده است که فرد کلاهبردار از یک واحد صنفی یا مغازه درخواست سفارش می‌دهد و در گفته‌های خود اذعان می‌کند در شهر دیگری است و قادر به خرید حضوری نیست. وی افزود: در این شیوه سرقت، سارق از طعمه‌اش درخواست می‌کند به دستگاه خودپرداز برود تا با راهنمایی وی پول سفارش شده به حساب ریخته شود. رییس پلیس آگاهی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم از نحوه استفاده و کاربرد خودپرداز به زبان انگلیسی وارد نیستند، تصریح کرد: به محض ورود به منوی انگلیسی فرد مالباخته مورد سرقت سارق قرار می‌گیرد و تمامی موجودی حساب سرقت می‌شود. حسین‌زاده گفت: باندی که اخیرا دستگیر شده تاکنون از هشت هتل، 20مغازه در خمینی‌شهر و چندین واحد صنفی در کاشان و اصفهان کلاهبرداری کرده است. وی اضافه کرد: این سارقان سابقه‌دار پس از کار اطلاعاتی خاص توسط کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری در تهران دستگیر شدند. وی تاکید کرد سردسته این باند در زندان است و هدایت گروه را از طریق دستگاه خودپرداز داخل زندان انجام می‌داد و مبالغ مسروقه را به حساب خود واریز می‌کرد. حسین‌زاده  افزود: ارزش ریالی این سرقت‌ها نزدیک به 300 الی 400‌میلیون تومان برآورد شده است.

  رییس پلیس آگاهی استان اصفهان از دستگیری باند چهارنفره سرقت از داخل خودرو خبر داد و افزود: سارقان با ورود به بانک‌ها مشتریانی را که مبالغ زیاد جا‌به‌جا می‌کردند زیر نظر می‌گرفتند و پس از خروج از بانک آنها را تعقیب و خودروشان را پنچر می‌کردند.
حسین‌زاده تصریح کرد: وقتی فرد برای رفع پنچری از ماشین پیاده می‌شد سارقان پول را از داخل خودرو سرقت و فرار می‌کردند. وی ادامه داد: این سارقان تاکنون به 32‌فقره سرقت در نجف‌آباد، خمینی‌شهر و اصفهان اعتراف کرده‌اند و ارزش هر دزدی آنان بین 10 تا 400میلیون تومان بود. وی اضافه کرد: دستگیری این سارقان از طریق چهره‌نگاری و
تصاویر دوربین مداربسته بانک‌ها انجام شد.

رتبه: 4.8 از 966 رأی