نرخ دیه در سال ۹۵

نرخ دیه سال ۹۵ برای ماه‌های غیرحرام ۱۹۰میلیون تومان است که به گفته سخنگوی قوه قضاییه این مبلغ با بررسی‌های صورت گرفته و لحاظ کردن نتایج بررسی‌های میدانی و تورم موجود در کشور تعیین شده‌است.
به این ترتیب دیه سال ۹۵ نسبت به سال‌ جاری ۳۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌است.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داده که در ماه‌های حرام (مانند ذی القعده ،ذی الحجه، محرم، رجب) نیز یک سوم دیه کامل اضافه می شود. ( نرخ دیه در سال 95 )

– افزایش مبلغ دیه

دیه کامل از ابتدای سال ۹۴ در ماه‌های غیر حرام از سوی قوه قضاییه 165میلیون تومان تعیین شده بود که در ماه‌های حرام نیز یک سوم به آن اضافه می‌شد و مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان بود. با اعلام نرخ دیه سال 95 در ماه‌های غیرحرام، مبلغ دیه سال ۹۵ به نسبت امسال ۳۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام نیز ۶۳ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده‌است.

بدین‌ ترتیب مبلغ دیه در ماه‌های حرام سال ۹۵ به میزان ۲۵۳ میلیون و  ۳۳۳هزار تومان خواهدبود که نسبت به سال ۹۴ بیش از ۳۳میلیون تومان افزایش دارد. ( نرخ دیه در سال 95 )

– ماه‌های حرام کدام هستند؟

ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب مطابق با ماده 299 قانون مجازات اسلامی ماه‌های حرام هستند. شروع و پایان ماه‌های حرام در سال 1395خورشیدی به این ترتیب است: ۲۱ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت (ماه رجب)، ۱۴مرداد تا ۱۲شهریور (ذی‌القعده)، ۱۳شهریور تا ۱۱مهر(ذی‌الحجه) و ۱۲مهر تا ۱۰آبان (محرم). ( نرخ دیه در سال 95 )

رانندگان وسایل نقلیه باید درنظر داشته باشند که در این ایام یک سوم به مبلغ دیه افزوده می‌شود و مبلغ دیه 253میلیون و333هزار تومان محاسبه خواهد شد. (( نرخ دیه در سال 95 ))

هموطن گرامی چنانچه گرفتار حادثه ومجبور به پرداخت دیه شده اید و یا در موقعیتی قرار دارید که می خواهید دیه دریافت نمایید، توصیه می کنیم با وکیلی که مسلط به قوانین وصول دیات است ( وکیل دیه ) و تجربه خوبی در وکالت پرونده های مخصوص دیه دارد، صلاح و مشورت کنید تا جلوی ضررهای محتمل و پیش بینی نشده را بگیرید.

رتبه: 4.8 از 966 رأی