تغییر نرخ کمسیون مشاورین املاک

تغییر نرخ کمسیون مشاورین املاک

حق کمسیون تنظیم مبایعه نامه و اجاره نامه

بدنبال افزایش سرسام آور ارزش مبادلاتی املاک.. و همچنین اجاره بها… که به تبع آن حق کمسیون مشاورین املاک باافزایش بی سابقه مواجه شده و مورد اعتراض شهروندان واقع شده بود سازمان صنعت، معدن و تجارت نرخ هرگونه کمسیون معاملات اعم از مبایعه نامه و اجاره نامه را اعلام نمود.

براساس فرمول قبلی در دلالی معاملات املاک تا سقف پانصد میلیون تومان… نیم درصد از طرفین معامله (خریدار و فروشنده) و از پانصد میلیون به بالا باکسر ماخذ پانصد میلیون تومان  اول به میزان بیست و پنج صدم درصد محاسبه و به عنوان حق کمیسیون از متعاملین دریافت می شد.

تغییر نرخ کمسیون مشاورین املاک

بنابر تصمیم جدید هر گونه  معامله ی خرید یا فروش و به هر میزانی.. حق کمسیون (دلالی) بیست وپنج صدم درصد ارزش معامله محاسبه و دریافت خواهد شد. و..بنابر اعلام سازمان حمایت از مصرف کننده صفر تاصد انجام صحیح معاملات براساس قانون تجارت جدید (مواد ٣٢٠به بعد) برعهده مشاورین املاک خواهد بود و بروز و کشف هرگونه فسادی اعم از فروش مال غیر، معامله با اسناد جعلی، تبانی و عدم احراز اصالت بایع یا موجر و همچنین عدم صداقت در پیش فروش ها که درقالب مشارکت در ساخت و براساس اسناد عادی انجام شده و گاها یک واحد به چندین نفر فروخته  می شود.. موجب مسئولیت مدنی و کیفری به عنوان مباشر و تسهیل کننده ی جرم(معاونت) تلقی خواهد شد

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند با سازمان تعزیرات حکومتی، اصناف تهران و شهرستان ها و اتحادیه املاک در سراسر کشور تماس حاصل نمایند و بنابر مورد باطرح شکایت کیفری موضوع را از طریق دادسرای محل وقوع جرم پیگیری قضایی نمایند. | تغییر نرخ کمسیون مشاورین املاک

و در مورد نرخ کمسیون مشاورین املاک در خصوص انعقاد قرارداد اجاره مقرر شد… که نیم درصد مبلغ  رهن از موجر و مستاجر و نسبت به  اجاره یک چهارم مبلغ اجاره ی یکماه به عنوان حق کمسیون محاسبه و از طرفین قرارداد (موجر و مستاجر) دریافت گردد.

همانگونه که در مورد مسئولیت قراردادی مشاورین املاک در خصوص هرگونه کشف فساد.. در قراردادهای خرید و فروش..بیان شد موارد مذکور عینا در مورد قراردادهای اجاره نیز جاری بوده و بطور کلی مسئولیت صحت هرگونه قرارداد ی که در مشاورین املاک منعقد می شود بر عهده اداره کنندگان این دفاتر و به ویژه دارنده پروانه صنفی است..

 

نقل از: وکیل پایه یک دادگستری و وکیل ملکی تهران با 18 سال تجربه در دعاوی ملکی

رتبه: 4.8 از 966 رأی