شرایط تخلیه محل کسب به جهت تعدی و تفریط

شرایط تخلیه محل کسب به جهت تعدی و تفریط

تخلیه محل کسب به جهت تعدی و تفریط

در صورتیکه مستاجر در عین مستاجره تعدی و تفریط نماید، موجر می تواند با اثبات تخلف مستاجر، در دادگاه عمومی محل وقوع ملک و بدون پرداخت حق کسب و پیشه به مستاجر، او را از ملک تخلیه نماید.

مفهوم تعدی و تفریط

  • مفهوم تعدی

ماده 952 قانون مدنی بیان میدارد:

تعدی تجاوز نمودن از حدود اذن و یا متعارف، نسبت به مال و یا حق دیگری است که در مانحن فیه … تجاوز کردن مستاجر از حدود اذن و یا متعارف در صورتی تعدی و تفریط محسوب می شود که موجب کاهش ارزش ریالی ملک و صدمه زدن به اساس و بنیان آن گردد.

  • مفهوم تفریط

تفریط یعنی ترک عملی که به موجب قرارداد و یا متعارف برای حفظ مال غیر لازم بوده و انجام نشده بدین نحو که کوتاهی کردن مستاجر در حفظ و نگهداری عین مستاجره موجب وارد گردیدن خسارت به ملک موجر گردد.

پاره ای از مصادیق تعدی و تفریط

  1. مستاجر به تکلیف و وظیفه قانونی خود به موقع عمل نکند و یا با تاخیر عمل کند. بطور مثال: مستاجر تعمیرانی در ملک لازم بوده که انجام نداده مثلا در فصل زمستان، به موقع برف روبی نکرده و این قصور موجب وارد گردیدن خسارت به موجر و خرابی قسمتی از ملک گردیده است.
  2. مستاجر بنای جدید در ملک احداث نماید که موجب وارد گردیدن صدمه به اساس و بنیان ملک گردد و یا موجب کاهش ارزش ریالی ملک شود. بطور مثال: مستاجر مبادرت به ساخت بالکن در ملک استیجاری نماید و یا بین مغازه ها تیغه کند. البته بعضی از قضات و حقوقدانان قائل به این هستند که زدن بالکن و دستشویی تعدی و تفریط محسوب نمی شود و بعضی دیگر خلاف این موضوع نظر داده اند و زدن بالکن در ملک را نوعی تعدی و تفریط دانسته اند.
  3. تخریب تمام یا قسمتی از ملک توسط مستاجر

دلایل موجر و مستاجر در جهت اثبات حقانیت خود در باب تخلیه محل کسب به جهت تعدی و تفریط

  • موجر

موجر بهتر است ضمن تامین دلیل با جلب نظر کارشناس محترم دادگستری، دلایل وقوع تخلف مستاجر را ضبط و صورت برداری نماید، تا دلایل و مدارک موجود بنحو تعمدی از ناحیه مستاجر و یا اشخاص ثالث از بین نرود.

  • مستاجر

مستاجر در پاسخ به ادعای موجر می تواند مدعی گردد، تغییر بر حسب اذن و اجازه موجر بوده و برای اثبات ادعای خود، به دلایل و مدارک کتبی و یا شهادت شهود استناد نماید و یا با استناد به قرار تحقیق و معاینه محلی ادعای خود را اثبات کند.

در نهایت اگر دادگاه پس از ارجاع امر به کارشناس دادگستری، تعدی و تفریط را محرز نداند، حکم به بطلان و یا بی حقی دعوی موجر را میدهد.

نکاتی در باب تخلیه محل کسب به جهت تعدی و تفریط

  1. در صورت اثبات تخلف مستاجر از ناحیه موجر، مبنی بر تعدی و تفریط هیچگونه حق کسب و پیشه به مستاجر تعلق نمی گیرد.
  2. اثبات تعدی و تفریط به عهده موجر است.
  3. موجر پس از صدور حکم تخلیه از ناحیه مراجع قضایی، می تواند در هر زمان که تمایل داشته باشد حکم تخلیه را اجرا کند و اجرای حکم تخلیه در این مورد محدود به زمان خاصی نیست بر خلاف موارد دیگر مندرج در قانون…

 

♥ ♥ برای کسب مشاوره تخصصی و ارتباط با وکیل متخصص سرقفلی در این مرکز با شماره های زیر در ساعات اداری (10 صبح تا 8 شب به وقت ایران) تماس حاصل فرمایید:

⇐ 021-22924799 –  (10 صبح تا 8 شب)

⇐ 09121997102 –  (10 صبح تا 8 شب) | شماره همراه و واتس اپ

شرایط تخلیه محل کسب به جهت تعدی و تفریط  : نقل از وکلای موسسه حقوقی شفائی با 19 سال تجربه در رسیدگی و دفاع از پروند های دعاوی ملکی و سرقفلی در استان تهران، وکیل ملکی خوب در تهران | وکیل سرقفلی تهران | وکیل تصرف عدوانی | وکیل تنظیم قرارداد

رتبه: 4.8 از 966 رأی